GRUPA JEŻYKI

14 września 2018

26.06.2020

Dzień dobry. Zapraszam do zapoznania się, ze scenariuszem zajęć dla dzieci z grupy Jeżyki.

Temat: Moje wymarzone wakacje.

Pozdrawiam Zofia Sieczka

Zajęcia na 26.06.2020 r.


25.06.2020

Dzień dobry.

Witam Was serdecznie i zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem zajęć dla dzieci z grupy Jeżyki.

Temat: Hura! Wakacje.

Zofia Sieczka

Zajęcia na 25.06.2020 r.


24.06.2020

Witam serdecznie i zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem zajęć dla dzieci z grupy Jeżyki.

Temat: Zajęcia matematyczne. Rysuj rysuj za mną.

Zofia Sieczka

Zajęcia na 24.06.2020 r.


Zajęcia z katechezy dla dzieci z grupy Jeżyki.

Temat: Dziękuję Panu Jezusowi za Jego miłość. 

Wakacje z Bogiem.


23.06.2020

Witam i zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem zajęć dla dzieci z grupy Jeżyki.

Temat: Znikająca woda.

Zofia Sieczka

Zajęcia na 23.06.2020 r.


22.06.2020

Dzień dobry. 

Zapraszam serdecznie do zapoznania się ze scenariuszem zajęć dla dzieci z grupy Jeżyki. 

Temat: Czarodziejskie słowa każdego dnia.

Pozdrawiam Zofia Sieczka

Zajęcia na 22.06.2020 r.


Zajęcia z języka angielskiego


Dla Bartka i Filipa

Zajęcia 1

Zajęcia 2

Zajęcia 3

Zajęcia 4

Zajęcia 5

Zajęcia 6


19.06.2020

Witam i zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem zajęć dla dzieci z grupy Jeżyki. 

Temat: Pożegnania nadszedł czas.

Zofia Sieczka.

Zajęcia na 19.06.2020 r.


18.06.2020

Dzień dobry.

Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem zajęć dla dzieci z grupy Jeżyki.

Temat: Wakacyjne rady dla Olka i Ady.

Zofia Sieczka

Zajęcia na 18.06.2020 r.


17.06.2020

Witam.
Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem zajęć dla dzieci z grupy Jeżyki.
Temat: Zabawy z porami roku

Zajęcia na 17. 06.2020 r.


16.06.2020

Witam i zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem zajęć.

Zofia Sieczka

Zajęcia na 16. 06.2020 r.


Dla Bartka i Filipa

Zajęcia 1

Zajęcia 2

Zajęcia 3

Zajęcia 4

Zajęcia 5

Zajęcia 6

Zajęcia 7


15.06.2020

Dzień dobry.

Zapraszam Was kochane dzieci do pracy i zabawy.

Temat: Smaki, zapachy i odgłosy lata.

Zofia Sieczka.

Zajęcia na 15.06.2020 r.


Zajęcia z języka angielskiego


12.06.2020

Witam

Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem zajęć dla dzieci z grupy Jeżyki.

Temat: Zabawy matematyczne

Zajęcia na 12.06.2020 r.


10.06.2020

Witam Was kochani i zapraszam do pracy.

Temat: Kolory lata. Niebieski.

Zofia Sieczka

Zajęcia na 10.06.2020 r.


09.06.2020

Witam . Zpraszam Was kochane dzieci do pracy.

Temat: Kolory lata. Zielony.

Zofia Sieczka

Zajęcia na 09.06.2020 r.


08.06.2020

Witam.

Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem zajęć dla dzieci z grupy Jeżyki.

Temat: Kolory lata. Żółty.

Zajęcia na 08.06.2020 r.


Zajęcia dla Wojtka i Kamila


05.06.2020

Witam i zapraszam do zapoznanie się ze scenariuszem zajęć. 

Temat: W górach.

Pozdrawiam Zofia Sieczka

Zajęcia na 05.06.2020 r.


04.06.2020

Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem zajęć dla dzieci z grupy Jeżyki.

Temat: Nad jeziorem.

Zofia Sieczka

Zajęcia na 04.06.2020 r.


03.06.2020

Witam i zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem zajęć dla dzieci z grupy  Jeżyki.

Temat: Nasze wakacyjne plany.

Zofia Sieczka

Zajęcia na 03.06.2020 r.


Zajęcia z języka angielskiego


Katecheza

Temat: Kocham mamę tak, jak Pan Jezus Maryję.


02.06.2020

Witam Was kochane dzieci i zapraszam do pracy.

Temat: Skarb Bałtyku.

Zofia Sieczka

Zajęcia na 02.06.2020 r.


01.06.2020

Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem zajęć dla dzieci z grupy  Jeżyki.

Temat zajęć: Wakacje tuż- tuż.

Pozdrawiam Zofia Sieczka

Zajęcia na 01.06.2020 r.


29.05.2020

Witam. 

Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem zajęć dla dzieci.

Temat: Wspólne zabawy.

Zofia Sieczka

Zajęcia na 29.05.2020 r.


28.05.2020

Witam was kochane dzieci i zapraszam do pracy.

Temat : Przyjaciel dobry na wszystko.

Zajęcia na 28.05.2020 r.


27.05.2020

Witam was kochane dzieci i zapraszam do pracy.

Temat : W krainie osób niepełnosprawnych.

Zajęcia na 27.05.2020 r.


Katecheza dla 5-6 latków

Temat : Maryja Matka Boga i moja Matka.


Zajęcia z języka angielskiego


26.05.2020

Witam Was kochane dzieci  i zapraszam do pracy.

Temat:Poznajemy inne kultury.

Zofia Sieczka

Zajęcia na 26.05.2020 r.


Karty pracy na zajęcia rewalidacyjne

Zajęcia rewalidacyjne


Terapia pedagogiczna dla Filipa i Bartka

Terapia pedagogiczna 1

Terapia pedagogiczna 2

Terapia pedagogiczna 3

Terapia pedagogiczna 4

Terapia pedagogiczna 5


Zajęcia logopedyczne

Jeżyki


25.05.2020

Witam was kochane dzieci i zapraszam do pracy.

Temat: Dzieci z różnych stron świata.

Zofia Sieczka

Zajęcia na 25.05.2020 r.


Zajęcia z języka angielskiego


22.05.2020

Witam was kochani i zapraszam do pracy.

Zofia Sieczka

Zajęcia na 22.05.2020 r.


21.05.2020

Witam Was kochane dzieci i zapraszam do pracy.

Temat katechezy: Oddaję cześć Królowej Polski.

Temat zajęć: Nasze ulubione zajęcia i sporty.

Pozdrawiam Zofia Sieczka

Zajęcia na 21.05.2020 r.


20.05.2020

Witam i zapraszam do pracy.

Zofia Sieczka

Zajęcia na 20.05.2020 r.


19.05.2020

Witam Was kochani i zapraszam do nauki i zabawy.

Zajęcia na 19.05.2020 r.


Karty pracy na zajęcia rewalidacyjne

Zajęcia rewalidacyjne


18.05.2020

Witam Was kochane dzieci  i zapraszam do nauki i zabawy.

Temat na nadchodzący tydzień: Święto rodziców.

Zofia Sieczka

Zajęcia na 18.05.2020 r.


Karty pracy na zaj. korekcyjno – kompensacyjne

Karty pracy 1

Karty pracy 2

Karty pracy 3

Karty pracy 4

Karty pracy 5


15.05.2020

Witam i zapraszam do nauki i zabawy.

Zajęcia na 15.05.2020 r.


OGŁOSZENIE

W ZWIĄZKU ZE WZNOWIENIEM DZIAŁALNOŚCI BIBLIOTEKI GMINNEJ PRZEDSZKOLAKI Z GRUPY „JEŻYKÓW” PROSZENI SĄ  O ZWRACANIE WYPOŻYCZONYCH KSIĄŻEK .


14.05.2020

Witam Was kochane dzieci i zapraszam do pracy.

Zofia Sieczka

Zajęcia na 14.05.2020 r.


13.05.2020

Witam i zapraszam do pracy. 

Zofia Sieczka

Zajęcia na 13.05.2020 r.


Witam.

Szanowni państwo.

W załączniku przesyłam ankiety ewaluacyjne. Bardzo proszę,aby w miarę możliwości wypełnić je w ciągu najbliższych dni  i odesłać na moją pocztę.

Zofia Sieczka

Aneks do planu nadzoru


Zajęcia z religii.

Pan Jezus wybiera Świętego Piotra na swojego zastępcę.


12.05.2020

Witam was kochane dzieci i zapraszam do pracy.

Zofia Sieczka

Zajęcia na 12.05.2020 r.


11.05.2020

Dzień dobry. 

Zapraszam Was kochane dzieci do zabawy i nauki.

Pozdrawiam Zofia Sieczka

Zajęcia na 11.05.2020r.


Zajęcia z języka angielskiego


08.05.2020

Witam Was kochani i zapraszam do pracy.

Pani Zosia.

Zajęcia na 08.05.2020 r.


Karty pracy na zajęcia rewalidacyjne

Zabawa sensoryczna-cyfry


07.05.2020

Witam Was kochani i zapraszam do pracy.

Pani Zosia.

Zajęcia na 07.05.2020 r.


06.05.2020

Witam Was kochani i zapraszam do pracy.

Pani Zosia.

Zajęcia na 06.05.2020 r.


Karty pracy na zajęcia rewalidacyjne

Edukacja Praca w ogrodzie

Sensoryczny piękny świat


Temat zajęć z religii: Dobry Pasterz prowadzi mnie przez życie.


05.05.2020

Witam Was kochani i zapraszam do pracy.

Pani Zosia

Zajęcia na 05.05.2020 r.


Zajęcia logopedyczne

Logopedia


Zajęcia z języka angielskiego


04.05.2020

Witam Was kochane dzieci i zapraszam do pracy.

Pani Zosia

Zajęcia na 04.05.2020 r.


30.04.2020

Witam Was kochani i zapraszam  do zabawy i nauki.

Pozdrawiam Zofia Sieczka

Zajęcia na 30.04.2020 r.


Zajęcia z religii.

Bieżący temat zajęć z religii: Apostołowie mówią o zmartwychwstaniu Pana Jezusa.


29.04.2020

Witam Was kochani i zapraszam  do zabawy i nauki.

Pozdrawiam Zofia Sieczka

Zajęcia na 29.04.2020 r.


28.04.2020

Witam Was kochani i zapraszam  do zabawy i nauki.

Pozdrawiam Zofia Sieczka

Zajęcia na 28.04.2020 r.


Karty pracy na zajęcia rewalidacyjne

Człowiek


27.04.2020

Witam Was kochani i zapraszam do pracy.

Zofia Sieczka

Zajęcia na 27.04.2020 r.


24.04.2020

Zapraszam Was kochane dzieci do pracy.

Pani Zosia

Zajęcia na 24.04.2020 r.


Szanowni państwo kochane dzieci.

Bardzo proszę abyście w miarę możliwości czasowych uzupełnili ćwiczenia z religii.

Podaję tematy do uzupełnienia.

1. Modlę się przy grobie Pana Jezusa.

2. W Wielką Sobotę święcimy pokarmy.

3. Przeżywam radość ze zmartwychwstania Pana Jezusa.

Bieżący temat z religii: Apostołowie mówią o zmartwychwstaniu Jezusa.


23.04.2020

Witam Was kochani i zapraszam do pracy.

Pani Zosia

Zajęcia na 23.04.2020 r.


Zajęć z języka angielskiego

Nature vocabulary: Karty pracy, zabawy językowe, piosenki związane z przyrodą


22.04.2020

Witam Was kochane dzieci i zapraszam do zabaw i zajęć.

Pani Zosia

Zajęcia na 22.04.2020 r.


21.04.2020

Witam Was kochane dzieci i zapraszam do zajęć i zabaw.

Pani Zosia

Zajęcia na 21.04.2020 r.


Karty pracy na zajęcia rewalidacyjne

Przepis na szczęśliwe dziecko

Zakupy


20.04.2020

Witam Was kochane dzieci i zapraszam do pracy.

Pani Zosia

Zajęcia na 20.04.2020 r.


17.04.2020

Witam.

Zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem zajęć dla dzieci.

Zofia Sieczka

Zajęcia na 17.04.2020 r.


16.04.2020

Dzień dobry.

Przesyłam scenariusz zajęć dla dzieci 6 – letnich.

Zofia Sieczka.

Zajęcia na 16.04.2020 r.


Link do  języka angielskiego

Sports vocabulary. Do pobrania: karty pracy, propozycje zabaw, gier dla najmłodszych


15.04.2020

Dzień dobry.

Przesyłam scenariusz zajęć dla dzieci.

Zofia Sieczka.

Temat: Mieszkańcy wiejskiego podwórka.

Zajęcia na 15.04.2020 r.


14.04.2020

Dzień dobry.

Przesyłam scenariusz zajęć dla dzieci.

Zofia Sieczka

Temat tygodnia : Wiosna na wsi.

Temat dnia: Gramy w zielone.

Zajęcia na 14.04.2020 r.


Karty pracy na zajęcia rewalidacyjne

Wiosenne zabawy


10.04.2020

Dzień dobry.

Przesyłam państwu propozycję zajęć i zabaw na piątek.

Pozdrawiam Zofia Sieczka.

Zajęcia na 10.04.2020 r.


09.04.2020

Witam.

Przesyłam państwu propozycję zajęć i zabaw na czwartek.

Pozdrawiam Zofia Sieczka.

Zajęcia na 09.04.2020 r.


08.04.2020

Witam.

Przesyłam państwu propozycję zajęć i zabaw na środę.

Pozdrawiam Zofia Sieczka.

Zajęcia na 08.04.2020 r.

Dla Filipa i Bartka

Karty pracy1, KP 3, KP 4, KP 5, KP 2, KP 1,

Labirynt, Pisanka-jajko-do-wyklejania, Skarpety-kolorowanka, Zabawki przeliczanie,

KP 6


07.04.2020

Witam.

Przesyłam państwu propozycję zajęć i zabaw na wtorek.

Pozdrawiam Zofia Sieczka.

Zajęcia na 07.04.2020 r.

Karty pracy na zajęcia rewalidacyjne
U lekarza

Aktywne słuchanie

Gra

Konwersacja

Przyczyna i skutek

Wycinanie


06.04.2020

Witam.

Przesyłam państwu propozycję zajęć i zabaw na poniedziałek.

Pozdrawiam Zofia Sieczka.

Zajęcia na 06.04.2020 r.


03.04.2020

Witam i zapraszam do zapoznania się ze scenariuszem zajęć, który przesyłam w załączniku.

Pozdrawiam Zofia Sieczka

Zajęcia na 03.04 2020 r.

Karty pracy na zajęcia rewalidacyjne

W domu

Zajęcia z języka angielskiego

Farm animals – materiały do pracy w domu dla najmłodszych


02.04.2020

Zajęcia na 02.04.2020 r.

Karty pracy na zajęcia rewalidacyjne

Emocje

Konwersacja wiosna

Narysuj po śladzie

Opis obrazka

Wycinanki


01.04.2020

Witam.

Tematem dzisiejszych zajęć są ,, Wiosenne powroty”.

Potrzebne nam będą Karty Pracy cz. 4 s. 48,49,50.

 

I. Słuchanie piosenki – Bocianek zał. Bocianek

Piosenka „Bocianek”

  1. Powróciły już bociany z dalekiego lotu.

    Pełno teraz tu, na łące, tego ich klekotu.

    Małe bocianki mocno dokazują

    i rodzicom z gniazda wylatują.

Ref.: A tu kle, kle, kle, a tu kle, kle, kle.

        To bocianek wita wiosnę.

        A tu kle, kle, kle, a tu kle, kle, kle.

        Wszędzie kwitną zioła i kwiaty radosne.

        A tu kle, kle, kle, a tu kle, kle, kle.

        Tu bocianek w polu śpiewa.

        A tu kle, kle, kle, a tu kle, kle, kle.

       Grzeje słonko i wiosenne szumią drzewa.

  1. Już bociany widać w gniazdach

    przy polach i drogach.

    Już po łąkach chodzą sobie

    na swych długich nogach.

    Małe bocianki, psotne i ciekawe,

    już lądują z gniazda prosto w trawę.

Ref.: ……

  1. Jak to dobrze, że wróciły takie miłe ptaki.

    Będą sobie zajadały żabki i ślimaki.

    Małe bocianki bardzo szybko rosną,

    tak jak wszystkie dzieci rosną wiosną!

Ref.: ……

Nawiązanie do tekstu piosenki Bocianek

Rodzic zadaje dziecku pytania:

Jak wygląda i jak porusza sie bocian?

Czym sie żywi?

Gdzie można go spotkać?

II.Doświadczenia z jajkiem – zabawy badawcze. zał. ,,jajka strusia, emu, kury i przepiórki”oraz zał zwięrzeta i ich jajka.

– Porównywanie jajek: surowego i ugotowanego. Opisywanie budowy jajka. Plastikowy pojemnik, lignina, surowe jajko, ugotowane jajko, dwie szklanki, talerzyk. R. układa w pojemniku wyłożonym np. ligniną surowe jajko i ugotowane jajko. Dziecko dotyka kolejno jajek, potrząsa nimi, starając się porównać dźwięki, jakie wydają. Wskazują różnice. R. wprowadza oba jajka w ruch obrotowy. Dziecko obserwuje jajka i wskazuje to, które kręciło się szybciej. Zastanawia się nad przyczyną. Jajko surowe obraca się tylko przez chwilę, a potem się zatrzymuje. Dzieje się tak dlatego, że ma płynny środek, który porusza się wewnątrz skorupki w różne strony. Uniemożliwia to szybkie poruszanie się jajka. Następnie R. rozbija surowe jajko. Oddziela żółtko od białka. Prosi, aby dz. powiedziało, z czego składa się jajko (skorupka, białko, żółtko).

– Porównywanie wielkości jajek różnych ptaków.

Zdjęcia przedstawiające kurę, przepiórkę, strusia oraz zdjęcia przedstawiające ich jajka. Dz. rozmawia z rodzicem o wielkosci jajek i nazywa zwierzęta które te jajka znoszą.

(Ciekawostka) Największym jajem u zwierząt lądowych jest jajo strusia czerwonoskórego. Może ważyć nieco ponad około 1,6 kg. Mieści się w nim około 25 jaj kurzych, a skorupa jest o 10 razy grubsza. Ugotowanie go na twardo zajmuje od 45 minut do około 2 godzin. Jednym z najmniejszych jaj ptasich jest jako koliberka hawańskiego.

Praca  w Kartach pracy cz. 4s.48

Dz. słucha tekstu czytanego przez R.

– Odpowiada na pytania związane z przeczytanym tekstem:

– Gdzie było gniazdo bociana?

– Ile jajek było w gnieździe?

– Do czego Olkowi była potrzebna lornetka?

III.Odkrywanie litery j:małej i wielkiej, drukowanej i pisanej.

–  Wyodrębnienie wyrazu podstawowego – jajka. R. mówi dz. zagadkę I. Fabiszewskiej.

Gdy skorupka pęknie, pisklę się wykluje.

Ale najpierw w gnieździe ptak je wysiaduje. (jajko)

– analiza i synteza słuchowa słowa jajka.

– dziecko dzieli słowo jajka na sylaby – sylabizując wyklaskuje – tyle klaśnięć ile sylab.

– następnie liczy, ile jest w słowie  głosek – dzieci głoskując używają paluszków wskazują liczbę głosek na palcach.

– Następnie dziecko wymienia inne słowa, w których głoskę j słychać na początku, na końcu oraz w środku słowa.

– R. pokazuje dz. literę j małą i wielką. Dz.określa jej wygląd.

IV. Wykonanie zadania w K. P cz.4 s 49

V. Zabawy na powietrzu.

VI.Wykonanie zadania KP cz. 4 s 50

Dzieci  :

– 6 latki czytają tekst, wskazując po każdym przeczytanym zdaniu właściwe fragmenty obrazka,

– kreślą kształty liter pisanych w powietrzu, na podłodze na plecach mamy,

– piszą litery J,j po śladach, a potem – samodzielnie- (dzieci 5 letnie mogą pisać kształt liter po śladzie zaznaczonym przez rodzica lub starsze rodzeństwo).

Pozdrawiam Zofia Sieczka

Dla Bartka i Filipa

Emocje
Konwersacja wiosna
Narysuj po śladzie
Opis obrazka
Wycinanki


31.03.2020

Do zajęć wykorzystamy Karty pracy cz. 4 s.45,46,47

1. Zabawa – Ja mówię część słowa a ty powiedz jaka jest druga połowa np: kro -kus, tra-wa, sasan- ki, bocia- ny. Można wykorzystać także inne słowa związane z wiosną,  lub inne, takie które będzie dziecko mogło z łatwością dokończyć.

2. Wykonanie zadań z Karty pracy cz. 4 s.45.

3 .Wysłuchanie wiersza A Widzowskiej Wiosenna pobudka.

Wiosna obudziła misia.

Motyl mu na nosie przysiadł.

– Wstań, niedźwiadku! Podaj łapkę.

Zdejmij futro, szal i czapkę!

– Aaaaaaa! – miś ziewnął, wyszedł z jamy.

– Cześć, motylku nakrapiany.

Obudziłeś już borsuka?

Bo już wiosna do drzwi puka!

Borsuk wąchał kwiat sasanki i

z krokusów robił wianki.

– Zaraz włożę je na głowę

pięknej pani borsukowej!

Obudziły się świstaki,

przyleciały śliczne ptaki:

boćki, gęsi, i kukułki.

-Fruń, skowronku, po jaskółki

Kwitną bazie i pierwiosnki:

-Chcemy słonka! Chcemy wiosny!

Wtem zaspany jeż nadchodzi.

-Gdzie jest…zima? O co chodzi?

  • Rozmowa na temat wiersza.

R. pyta:np: Kogo obudziła wiosna? jakie inne zwierzeta obudziła wiosna?

4. Zabawa rozwijająca swobodę ruchów w przestrzeni – Spotkanie  z wiosną.

Do nagrania muzyki o pogodnym charakterze dziecko wykonuje dowolne improwizacje ruchowe obrazujące wypowiadane przez rodzica zdania.

Idzie Pani wiosna – drzewa pokrywają sie listkami, rosną trawa i kwiaty.

Z gawry wychodzą niedźwiedzie. 

Fruną pszczoły. 

Słychać swiergot ptaków, które szukają miejsca na gniazda.

Nad stawem rechoczą żaby.

5. Rodzinne porządki w ogrodzie: grabienie liści, pielenie chwastów po zimie, obcinanie suchych części naziemnych, nowe nasadzenia, stworzenie kompostownika lub dorzucenie do niego materiału

Porządkom mogą towarzyszyć zabawy ruchowe, matematyczne, artykulacyjne.

6. Dzieci wykonują zadania z Karty Pracy   cz 4 s 46 i 47.


30.03.2020

Witam rodziców i Was kochane dzieci . Zapraszam  do nauki i zabawy z rodzicami  lub starszym rodzeństwem.

 Dziś w dalszym ciągu będziemy szukali wiosny. Tym razem wybierzemy się do parku.

1. Powitanie.

Dzieci witają się: z mamą, tatą lub inną osobą z którą zasiadły do pracy.

Wypowiadają  rymowankę i wykonują następujące ruchy:

Grzecznie się witamy – kłaniają się sobie wzajemnie, w kółeczku siadamy – siadają w kole. Plecy prostujemy – prostują plecy, nogi krzyżujemy – siadają skrzyżnie.

2.Słuchanie wiersza B. Formy Nadeszła wiosna.

Spojrzał w okno mały Paweł,

a w ogrodzie wiosna,

świeżą trawkę, przebiśniegi w koszu nam przyniosła.

Obudziła pąki kwiatów w parku i w ogrodzie.

Zapomnijcie, moi mili, o śniegu i chłodzie.

Pożyczyła od słoneczka garść ciepłych promieni,

gdy ogrzeje nimi ziemię, świat się zazieleni.

3.Rozmowa na temat wiersza.

Mama pyta:

– Jaką porę roku dostrzegł za oknem Paweł?

– Jakie zmiany w przyrodzie przyniosła wiosna?

Dziecko wymienia oznaki wiosny przedstawione w wierszu.

Karta pracy, cz. 4, nr 42–43

Dziecko: − przygląda się obrazkowi, wypowiada się na jego temat,

− odszukuje wśród naklejek liczby od 1 do 10, − nakleja naklejki na odszukanych na obrazku oznakach wiosny (np. lecące bociany, szpak na drzewie, kwitnąca wierzba, kwitnąca leszczyna, krokusy, kępki trawy, podbiał, sasanki, zawilce, kra na rzece).

− rysuje szlaczek po śladzie. Karta pracy, cz. 4, nr 42, 43 Dzieci: − rysują szlaczek po śladzie, a potem – samodzielnie.

4.Zabawa muzyczno-ruchowa przy dowolnej muzyce „Zrywamy wiosenne kwiaty na czas”, podnoszenie z podłogi dowolnych małych przedmiotów, kto z rodziny najwięcej w określonym czasie.

5.Rozpoznawanie i nazywanie pierwszych oznak wiosny.  Budowanie zdań poprawnych pod względem gramatycznym (można wykorzystać obrazek ze strony 42 i 43 K.p. cz.4).

Rodzic – Wiosna siada na krzesełku przed dzieckiem. Dziecko pyta Wiosnę: Co nam przynosisz, Wiosno? Wiosna odpowiada: Tu obrazki mam. Weź i zobacz sam. Rodzic pokazuje dziecku jeden obrazek przedstawiający zwiastun wiosny np krokusy, dziecko nazywa te kwiaty i wypowiada się budując poprawne pod względem gramatycznym zdanie np: (Wiosna przyniosła nam krokusy). itd.

6. Ćwiczenie oddechowe – Wiosenne kwiaty. Na środku pokoju  R. rozrzuca kolorowe papierowe kawałki papieru – (kwiaty). Rodzic rytmicznie klaszcze a dziecko maszeruje między nimi. Na sygnał – mocne klaśnięcie –  dziecko podnosi najbliżej leżący kwiatek -papierek i go wącha. Wciąga powietrze nosem, wypuszcza ustami. Zabawę powtarzamy kilka razy.

7. Zabawy na świeżym powietrzu.Zabawa ruchowa z elementem spostrzegawczości – Gramy w zielone. R. wyznacza teren do zabawy. Dziecko  stoi obok R. R pyta: Grasz w zielone? Dz. odpowiada: gram. R. pyta: Masz zielone? Dz. odpowiada: Mam. Następnie biegnie do miejsca w ogrodzie, w którym dostrzega zielony kolor, i zatrzymuje się przy nim.

8.Wykonanie zadania z kart pracy Cz 4 s.44.

Szanowni państwo. W miarę poznawania liter proszę, aby dzieci uzupełniały także książeczki Literkowo. Ostatnia to literka Ł ł. Książka ma trzy  części I – poznajemy literki, II – utrwalmy literki i III – piszemy zdania. Dzieci uzupełniają książeczki stopniowo we wszystkich częściach.

Pozdrawiam Zofia Sieczka

Zajęcia logopedyczne

WAŻNE INFORMACJE I ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE DLA WSZYSTKICH GRUP WIEKOWYCH (najlepiej ćwiczyć 2 razy dziennie po 15 minut)

Ćwiczenia oddechowe:
Powietrze nabieramy nosem, a wypuszczamy ustami.

  • Dmuchanie na chorągiewki
  • Dmuchanie na wiatraczki
  • Dmuchanie na płomień świecy
  • Dmuchanie na papierowe łódki pływające w misce z wodą
  • Zdmuchiwanie kulki waty kosmetycznej z ręki
  • Wydmuchiwanie baniek mydlanych
  • Dmuchanie na papierowe ozdoby zawieszone ponad głową ćwiczącego na nitkach o różnej długości
  • Dmuchanie na papierowe kulki po wytyczonej trasie
  • Przedmuchiwanie piłeczki pingpongowej do osoby siedzącej naprzeciwko
  • Dmuchanie przez rurkę do wody
  • Wydmuchiwanie baniek mydlanych
  • Nadmuchiwanie balonów
  • Próby gwizdania
  • Gra na instrumentach muzycznych np. organki, trąbka, gwizdek
  • Gra na grzebieniu owiniętym cienką bibułką.

Ćwiczenia prawidłowego połykania;

  • Nauka unoszenia języka za górne zęby (kilkanaście razy dziennie, przed lustrem).
  • Dotykamy palcem lub zimną łyżeczką podniebienia tuż za górnymi zębami, nazywając je „zaczarowanym miejscem”, „parkingiem” itp.. w którym język (krasnoludek, samochód) powinien przebywać, gdy mamy zamkniętą buzię.
  • Przytrzymywanie czubkiem języka przy podniebieniu rodzynek,chrupek kukurydzianych itp.
  • Zlizywanie nutelli, miodu itp. z podniebienia przy szeroko otwartych ustach.
  • Konik jedzie na przejażdżkę – naśladuj konika stukając czubkiem języka o podniebienie, wydając przy tym charakterystyczny odgłos kląskania.
  • Winda – otwórz szeroko buzię, poruszaj językiem tak, jakby był windą – raz do góry, raz do dołu.
  • Karuzela – dzieci bardzo lubią kręcić się w koło, twój język także. Włóż język między wargi a dziąsła i zakręć nim raz w prawą, raz w lewą stronę.
  • Chomik – wypycha policzki jedzeniem, a ty pokaż jak można wypchnąć policzki językiem, raz z prawej raz z lewej strony.
  • Malarz – maluje sufit dużym pędzlem. Pomaluj pędzlem (językiem) swoje podniebienie, zaczynając od zębów w stronę gardła.
  • Młotek – wbijamy gwoździe w ścianę. Spróbuj zamienić język w młotek i uderzaj o dziąsła tuż za górnymi zębami, naśladując wbijanie gwoździa.
  • Żyrafa – ma długą szyję, wyciąga mocno szyję do góry. Otwórz szeroko usta i spróbuj wyciągnąć język do góry, najdalej jak potrafisz.
  • Słoń – ma długą trąbę i potrafi nią wszędzie dosięgnąć. Ciekawe czy potrafisz dosięgnąć językiem do ostatniego zęba na górze i na dole, z prawej i lewej strony.

Ćwiczenia żuchwy;

  • Wysuwamy żuchwę do przodu jak najdalej, jak to możliwe, dolnymi wargami masując górna wargę.
  • „Krówka na łące”- naśladujemy krówkę, która pasie się na łące i ze smakiem zjada świeżą trawkę; żujemy, wręcz przesadne ruchy żuchwą
  • „Koparka”- naśladujemy pracującą koparkę; opuszczamy żuchwę jak najniżej, robimy ruch, jakbyśmy nabierali piasek. Powtarzamy ćwiczenie kilkakrotnie.
  • „Huśtawka”- wykonujemy ruchy żuchwą w przód i w tył, a następnie na boki .

Ćwiczenia warg

  • Zakładamy górna wargę na dolną i odwrotnie.
  • „Masaż”- delikatnie przygryzamy górna wargę dolnymi zębami, a następnie dolną wargę górnymi zębami.
  • „Zmęczony konik”- konik, który wrócił z męczącej wyprawy, głośno parska (podczas tego ćwiczenia zwracamy uwagę, aby wargi były rozluźnione).
  • „Uśmiech żaby”- rozciągamy wargi w wielkim uśmiechu, starając się naśladować wesołe żabki.
  • Przesadnie wymawiamy a, o, e, u, i, y przy szeroko otwartych ustach.
  • . „Balonik”- nadymamy policzki, a usta ściągamy (dla urozmaicenia możemy bawić się w baloniki, które pękają, gdy „ przekuwamy” policzki palcami).

Ćwiczenia języka;

  • „Konik jedzie na przejażdżkę”- naśladujemy biegnącego konika, stukając czubkiem języka o podniebienie (kląskanie).
  • „Małe chomiki”- udajemy chomika, wypychając językiem Raz prawy, raz lewy policzek.
  • „Malarz”- bawimy się w malarza; malujemy sufit (podniebienie), (ściany) (policzki), okna (zęby dolne i górne), korytarz (miejsce między wargami a zębami). Każdy z elementów możemy pokryć kilkakrotnie farbą.
  • Oblizujemy wargi okrężnym ruchem takim jak Miś Pawełek po zjedzeniu pysznego miodku (dla urozmaicenia możemy posmarować usta dziecka czekoladą lub miodem).
  • „Żyrafa”- naśladujemy żyrafę, wyciągając język wysoko do góry tak, jakbyśmy chcieli dotknąć naszych nosów.
  • „Myjemy zęby”- „czyścimy” językiem zęby górne i dolne, poruszając nim jak szczoteczką i uważając, by nie ominąć żadnego miejsca.Ćwiczenia słuchowe;
  • Śpiewanie głosek na różne melodie, np.; f, f, f…s, s, s, – nucenie głosek bezdźwięcznych często powoduje ich udźwięcznienie.
  • Odtwarzamy nagrane wyrazy lub je wypowiadamy, dziecko wsłuchuje się w dźwięki i jednocześnie skazuje rysunki, które je obrazują (ćwiczenie ma na celu uświadomienie prawidłowej wymowy głosek dźwięcznych).
  • Odtwarzamy nagrane wyrazy wypowiadane przez dziecko i porównujemy je z prawidłową artykulacją. Warto przeprowadzić ćwiczenie tak, aby dziecko samo mogło wychwytywać różnice pomiędzy swoją wymową a prowadzącego zabawę.

ZABAWY LOGOPEDYCZNE

Malujemy drzewa”
Powiedz dzieciom, że wybieracie się an spacer do parku, żeby pomalować rosnące tam drzewa. Aby zabawa była ciekawsza, zamiast pędzla wykorzystujecie języki.

  • Malujemy pień drzewa- uniesienie języka do góry, wysuwanie na brodę.
  • Malujemy gałęzie- kierowanie języka raz do prawego kącika ust, raz do lewego.
  • Malujemy liście wysoko rosnące- oblizywanie górnej wargi.
  • Suszymy drzewa- nabieranie powietrza nosem y wydmuchiwanie ustami. Podczas wykonywania ćwiczeń szeroko otwieramy buzię.

Jesienna zabawa”
Poszedł Gaduś na spacerek (marsz w miejscu z wysokim unoszeniem kolan)
Gdzie kasztanów leży wiele (palce wskazujące i kciuki robią kółeczka)
Gdzie listeczki kolorowe (ręce uniesione w górę „wkręcamy żarówkę”)
Wciąż spadają mu na głowę (ręce powoli opuszczane w dół jednoczesnym poruszaniem palców).

Jeżyk sprząta swój domek na zimę”

  • W naszej zabawie język to mały jeż, twoja buzia- to domek jeża.
  • Jeż myje drzwi (oblizywanie czubkiem języka szeroko rozwartych warg).
  • Jeż myje kąty (kierowanie czubka języka w kąciki ust).
  • Jeż myje ściany (wypychanie policzków językiem).
  • Jeż myje sufit (przesuwanie czubkiem języka po podniebieniu twardym).
  • Jeż trzepie dywan (kląskanie).
  • Jeż odkurza (przedłużenie głoski „w”).
  • Jeż myje okna (przesuwaniem czubkiem języka po zewnętrznej stronie górnych zębów, wargi szeroko otwarte).
  • Jeż jest bardzo zadowolony, ze posprzątał i uśmiecha się (rozciąganie warg jak w uśmiechu, zęby zwarte).

„Śniadanie krasnoludka”

  • Krasnoludek żuje kanapkę (naśladowanie ruchów żucia, zęby zwarte, wargi zwarte, wykonują ruchy okrężne)
  • Krasnoludek chrupie marchewkę (otwieranie i zamykanie zębów, usta zaokrąglone i wysunięte do przodu)
  • Krasnoludek oblizuje się (oblizywanie czubkiem języka szeroko rozwartych warg)
  • Krasnoludek oblizuje buzię na górze (kierowanie języka w kąciki ust)
  • Krasnoludek myje zęby po śniadaniu (przesuwanie czubkiem języka po zewnętrznej stronie górnych zębów, wargi szeroko rozwarte)
  • Krasnoludek jest najedzony, zadowolony i uśmiech się (rozciąganie warg jak do uśmiechu, zęby zwarte)Urodziny niedźwiadka”
  • Usiądź z dziećmi kręgu. Wykorzystujemy pacynkę; posłuchajcie. Dziś  są urodziny Niedźwiadka. Będziemy towarzyszyć mu w tym ważnym dniu. Niedźwiadek wstał dziś w bardzo dobrym humorze, przeciągnął się , ziewnął i uśmiechnął się do mamy. Niedźwiedzicy przesłał pięć całusów (dzieci patrzą w lusterka posyłają całusy). Ma dobry nastrój, że podśpiewuje sobie wesoło; la, la, la ,lo, lo, lo, Lu, Lu, Lu, le, le, le. Mama usmażyła Niedźwiadkowi ulubione naleśniki z miodem. Niedźwiadek je z apetytem swój przysmak; chrupie, żuje, mlaska, oblizuje pyszczek i uśmiecha się.

Na przyjęcie przyszły róże zwierzęta;

  • Przyszła żabka znad stawu; kum, kum, kum.
  • Przybiegł konik z pastwiska; iha-ha, iha-ha.
  • Mała myszka przybiegła ze stodoły; pi, pi, pi
  • Wąż przypełzł z łąki; sssssssssssss
  • Przyszły dwa prosiaczki z chlewika; chrum-chrum-chrum
  • Przyszła duża krowa z pastwiska; muuu, muuu
  • Przybiegła kurka z podwórka; ko, ko, ko
  • Przyczłapała kaczka- kwaczka; kwa, kwa, kwa
  • A na koniec przyszli kotek Puszek i pies Burek; miau-miau, hau-hau.

Dżdżownica Magda zaprasza do gimnastyki buzi i języka”
Pamiętajcie, aby szeroko otwierać buzię.

  • Usta- otwieramy szeroko buzię i głośno wołamy aaaaaaaaaa
  • Zegar- nasz język to wskazówki zegara, otwórz buzię i poruszaj językiem jak zegar; od prawego do lewego języka
  • Szczotka-a teraz nasz język to szczotka do zębów. Czyścimy zęby, najpierw dokładnie te na górze, a później te na dole
  • Kaczka- spójrzcie jak wygląda dziób kaczki, teraz spróbujcie zrobić taki sam
  • Farby- nasz język zmienia się w pędzel, najpierw malujemy ściany, czyli policzki, na koniec malujemy sufit, czyli podniebienie.
  • Na suficie zrobimy małe gwiazdki? Dotykamy czubkiem języka różnych miejsc na podniebieniu.
  • Ząbek- czy wiecie, ile macie zębów? Policzymy je razem za pomocą języka. Zaczynamy od góry- buzia szeroko otwarta, dotykamy każdego ząbka po kolei. Teraz czas na zęby na dole.
  • Góry- nasz język to turysta na szlaku górskim, wysuwamy język z buzi i kierujemy do góry w stronę nosa.
  • Ziewanie- jesteście zmęczeni? Czas na ziewanie- otwieramy buzię jak najszerzej.
  • Cukierki- na zakończenie słodka zabawa. Wyobraźcie sobie, że macie w buzi cukierka, pokażcie jak go ssiecie, cmokajcie z zadowoleniem (można użyć cukierków szybko się rozpuszczalnych).

Chorobowe zgadywanki” – dziecko powtarza za dorosłym kolorowe sylaby

Dziś karetką pojedziemy- ue, ue, ue.
Może komuś pomożemy- ua, ua, ua.
Kto najbardziej chory jest?- eo, eo, eo.
Mały kotek, duży pies?- eu, eu, eu.
Kto Katarek duży ma- ai, ai, ai.
A kto kicha tak jak ja- ae, ae, ae.
Kogo boli głowa?- oa, oa, oa.
Kto się przed lekarzem chowa?- ou, ou, ou.
Kto lekarstwa nie chce brać?- ie, ie, ie.
Kto chce w łóżku długo spać?- iu, iu, iu.
A kto zawsze zdrowy jest,- ye, ye, ye.
Co dzień chce warzywa jeść- yo, yo, yo.

Żurawina i Szyszka”

Poprzez lasy, piaski, pola pełza cicho i dostojnie długa żmija Żurawina.
(usta szeroko otwarte, język wykonuje wolne ruchy od prawego do lewego kącika ust).

Swym językiem wszystko bada. (usta szeroko otwarte, język dotyka po kolei wszystkich zębów, najpierw na dole, następnie na górze).
Przy tym syczy (dziecko mówi; ssss -język za dolnymi zębami, usta jak w uśmiechu, zęby zbliżone).
Jadem pluje,(dziecko mówi; tfu, tfu, tfu)
Bardzo lubi się wygrzewać, kiedy ciepło na dworze. (usta szeroko otwarte, język wysunięty daleko na brodę).
Dnia pewnego myszka Szyszka, wyjadła ziarnka zbóż, (dziecko naśladuje czynność jedzenia, przeżuwania)
 Wtem syk straszny usłyszała (dziecko mówi; sss…-język za dolnymi zębami, usta jak w uśmiechu, zęby zbliżone)
I do norki się schowała.(usta otwarte, język kilka razy wysuwa się z buzi mocno do przodu i chowa się głęboko do tyłu).
Sss, sss, sss…..-coraz bliżej, (dziecko mówi; sss…-język za dolnymi zębami, usta w uśmiechu, żeby zbliżone)
Myszka cicho popiskuje; (dziecko mówi; pi, pi, pi)
„Czy ta żmija mnie wyczuje?”
Więc ucichła myszka Szyszka, tylko wąsikami rusza,
Żeby żmija Żurawina do jej norki nie trafiła.
(usta szeroko otwarte, język oblizuje szybko wargi dookoła).   

Ko, ko, ko, kwa, kwa, kwa, kto mój język zna”

Jestem mały poliglota,
Bo rozumiem psa i kota,
Ptasi język także znam,
Zaraz udowodnię wam.
Kotek pyszne mleko miał.
Pyszne było- miauknął…………

Piesek też by pewnie chciał
Szczeka głośno;………………

Małej myszce ser się śni.
Piszczy cicho;…………….

Kurka zniosła jajek sto.
Gdacze o tym;…………..

Kaczka śliczne piórka ma.
Kwacze dumnie;………….

Nad jeziorem żabek tłum
Kumka sobie;…..

Jak to dobrze kumie, kumie,
Że ktoś po żabiemu umie.

Co mówią zwierzęta”

Co mówi bocian, gdy żabkę zjeść chce? Kle, kle, kle.
Co mówi żaba, gdy bocianów tłum? Kum, kum, kum.
Co mówi kotek, gdy mleczka by chciał? Miau, miau, miau
Co mówi kura, gdy znosi jajko? Ko, ko, ko.
Co mówi kogut, gdy budzi się w kurniku? Ku-ku-ryku.
Co mówi koza, gdy jeść jej się chce? Me, me, me.
Co mówi krowa, gdy brak jej tchu? Mu, mu, mu.
Co mówi piesek, gdy kość zjeść by chciał? Hau, hau, hau.
Co mówi baran, gdy spać mu się chce? Be, be, be.
Co mówi ryba, gdy powiedzieć chce?
Nic! Przecież ryby nie mają głosu!

  • Zabawa „Piosenkarz”
    Śpiewanie sylab na różne melodie, poruszając jedynie językiem (nie brodą) przy szeroko otwartych ustach;
    La, la, la
    Lo, lo, lo
    Le, le, le
    Lu, lu, Lu
    Ly, ly, ly.
  • Korekcja głoski „r”
  • Ćwiczenia przygotowawcze;
  • Wysuwanie języka do przodu; język wysoki i szeroki.
  • Unoszenie szerokiego języka na górną wargę
  • Unoszenie szerokiego języka na górne zęby.
  • Cofanie szerokiego języka wzdłuż podniebienia.
  • Kląskanie językiem, mlaskanie naśladowanie ssania cukierka czubkiem języka.
  • Masaż języka przez wysuwanie go między lekko rozwarte zęby.
  • Masaż końca języka za pomocą palca.
  • Przy otwartych ustach szybko wymawiamy głoski ttttttt, ddddd, td, td, td, tdn, tdn, tdn, tede-tede, tedo-tedo, tedu-tedu.

Należy pamiętać, że język znajduje się nie przy zębach, lecz jest cofnięty do wałka dziąsłowego.


27.03.2017

Witam Was kochane dzieci i zapraszam do pracy i zabawy. Poproście kogoś starszego aby Wam w tym pomógł.

 Dzieci przygotowują sobie dziś dwie książeczki Olek i Ada cz 4, s. 39, 40,41 oraz Olek i Ada na szlaku przygód

53, 54- 55.

I. Czytanie zdań ze str. 39.

 Dzieci:

 − czytają zdania,

 − oceniają, czy zdania są prawdziwe,

 − zaznaczają w tabeli właściwe okienka,

 − czytają sylaby, dokonują syntezy i odczytują całe wyrazy,

 − piszą litery ł, Ł po śladach, a potem – samodzielnie.

II. rozwiązanie zagadki.

 Bociany z podróży wracają,

 wokół kwiaty rozkwitają.

 Motyle pojawiły się na łace,

 ale dni nie są jeszcze gorące.(wiosna)

 III. Czytanie ze zrozumieniem tekstu wyrazowo-obrazkowego (Olek i Ada na szlaku przygód s.53).Dzieciom 5 letnim czytają rodzice a dzieci tylko uzupełniają tekst, podając nazwy obrazków.

 -Odnajdywanie w tekscie fragmentów potwierdzających nadejscie wiosny.

IV. Słuchanie opowiadania S. Karaszewskiego „Oznaki wiosny”(dzieci przyglądają się ilustracjom w książce s.54-55)

 Wstawajcie, śpiochy! – budził dziadek Olka i Adę. – Mamy już wiosnę! Od dzisiaj mamy tyle samo dnia co nocy, a od jutra dzień będzie coraz dłuższy, a noc coraz krótsza… Aż do wakacji!

 – Wiosna, a spać się chce! Jestem senny – wiosenny!

 – Nie marudź, wstawaj szybko, a nie pożałujesz! I ty Ada, też!

 – A mogę dośnić do końca moją bajeczkę?

 – Dobrze, daję wam piętnaście minut na obudzenie i wyjście z łóżka!

 Po piętnastu minutach dzieci były na nogach, myły buzie i ręce w umywalce, czyściły zęby.

 – Ubierajcie się, wychodzimy!

 – A co będziemy robić? – spytała Ada.

 – Wyruszamy na poszukiwanie wiosny!

 – A jak wygląda wiosna? – spytała Ada.

 – Za chwilę ją zobaczysz! Ada wyobraziła sobie wiosnę jako panią w zielonej sukni, z wiankiem na głowie, niosącą koszyk pełen kwiatów. Olek rozglądał się, szukając zwiastunów wiosny.

 – Ja tu widzę tylko zimę! Wszędzie śnieg, drzewa są gołe, bez liści, gdzie tu wiosna?

 – Tak myślisz? Rozejrzyj się, patrz uważnie, to zobaczysz wiosnę! Nagle Ada się zatrzymała. – O, jakie ładne, białe kwiatki! Wyrastają ze śniegu!

 – To przebiśniegi! Widzisz, Olku, Ada pierwsza zauważyła wiosnę!

 – O, a tam takie fioletowe kwitną! Ale ich dużo!

 – To są przylaszczki! Dwa punkty dla Ady! Ada, dumna, rozglądała się wszędzie.

 – O, jeż wyłazi spod gałęzi!

 – Obudził się ze snu zimowego!

 – O, bazie rosną na wierzbie!

 – Brawo, Olku, to też oznaki wiosny! Na polu, między płatami topniejącego śniegu, zieleniło się coś jak trawa.

 – O zielone rośnie! – zawołał Olek.

 – To wschodzi ozimina

 – zboże zasiane jesienią, które przezimowało na polu!

 – O, lecą jaskółki!

 – Brawo! Jedna jaskółka nie czyni wiosny, ale całe stadko – tak! – powiedział dziadek. – Jedna jaskółka mogła przezimować w norce u kreta, razem z Calineczką! – stwierdziła Ada.

 – Wiosną niedźwiedzie budzą się z zimowego snu, wychodzą głodne ze swojej gawry i szukają tłustych małych dziewczynek do jedzenia! – zażartował Olek.

 – Ale mnie nie zje, bo powiem, że jestem niesmaczna! – powiedziała Ada, ale na wszelki wypadek rozglądała się dookoła.

 – Ada, nie słuchaj go, tu nie ma niedźwiedzi! Co najwyżej mogły się obudzić borsuki i chomiki! – Ale one nie jedzą dzieci? – upewniła się Ada.

 – Z tego co wiem, to nie! – uśmiechnął się dziadek. Dzieci usłyszały głośny dźwięk dochodzący znad podmokłych łąk.

 – Co tak hałasuje? – zdziwił się Olek.

 – To żuraw! Jego klangor niesie się na wiele kilometrów!

 – Żurawie przyleciały? – Już miesiąc temu! Zawsze przylatują, zanim zacznie się wiosna!

 – O, bociany, bociany, bociany – zawołała Ada. Wysoko na niebie krążyły bociany. Wracały do swoich gniazd. – No, to już możemy być pewni, że wiosna nadeszła! – powiedział dziadek.

V. Rozmowa na temat opowiadania. Książka (s. 54–55) dla każdego dziecka. Dzieci przyglądają się ilustracjom w książce. Czytają tekst umieszczony pod ilustracjami (6-latki).

 Odpowiadają na pytanie: Jakie oznaki wiosny widzieli Olek i Ada na wiosennym spacerze z dziadkiem.(dz. wskazuja odpowiednie szczegóły.

VI. Relaks przy dowolnej muzyce: podskoki, turlanie,taniec wg. uznania.Podczas przerwy w nagraniu rodzic lub starsze rodzeństwo pokazuje dziecku zwiastun wiosny (wykorzystujemy obrazki z książki s.53,54,55) i wspólnie z dzieckiem je nazywamy.

VII.Wykonanie zadań z Kart pracy cz. 4 s 40-41.

Do angielskiego

Dla Filipa i Bartka

Grafomotoryka

Gra planszowa

Co do czego pasuje

Aktywne słuchanie


26.03.2020

Tematyka zajęć dla grupy jeżyki

Szanowni państwo.

Tego dnia dzieci wykonują ćwiczenia ze strony 36, 37 i 38 kart pracy Olek i Ada cz. 4

W dniu 26 marca 2020r (czwartek) porozmawiajcie ze swoimi dziećmi o tym jak zmienia się krajobraz  w okresie wiosny. Jakie są pierwsze jej oznaki.

Można także przeczytać dziecku wiersz :

1. W przedszkolnych salach kwiaty zadbane ,przez dzieci i panią wyhodowane.

Paprocie mają przepiękne liście- odcienie zieleni głębokie, soczyste.

Dumna anturium o dużych liściach, obok azalia, naprawdę prześliczna.

Pachnąca gardenia, fiołki chabrowe, małe kaktusy- jak ludki bajkowe.

Bluszcze krzaczaste, aloes gruby, papirus, palma to powód do chluby.

Miękką flanelową liście czyścimy, aby oddychać mogły rośliny.

Zawsze na wiosnę je przesadzamy, do nowej ziemi ostrożnie wkładamy.

A gdy szkodniki liście zjadają, specjalnym płynem je panie pryskają.

Kiedy słoneczko mocno przygrzewa, stoją w ogrodzie, gdzie ptaszek im śpiewa.

Bardzo to lubią i rosną wspaniale, barwy ich wtedy są doskonałe.

2. Przykładowe pytania do wiersza:

Jakie dzieci hodowały kwiaty w sali?

W jaki sposób dzieci pielęgnowały kwiaty?

Dlaczego na wiosnę dzieci przesadzały kwiaty?

Czy wszystkie kwiaty lubią taka samą ziemię?

Opisywanie wyglądu kwiatów.

3. Zabawa ruchowa Zadbane- zaniedbane.

Dziecko biega po pokoju zgodnie z wyklaskiwanym przez rodzica rytmem.Na przerwę  w wyklaskiwaniu i hasło:Rośliny zadbane, dziecko przystaje, klęka na kolana i wyciąga ręce ku górze – kwiat rośnie listki kieruje ku słońcu, ma wystarczającą ilość wody. Na hasło : rośliny zaniedbane- dzieci przystają, klękają ana kolana, ręce luźno opuszczają przed sobą, pochylają tułów – kwiaty są niepodlane, więdną.

4. Wprowadzenie litery ł: małej i wielkiej , drukowanej i pisanej s.36 Karta pracy nr 4 i wykonanie ćwiczeń ze strony 37 i 38.

5. Wykonanie pracy plastycznej np:Tulipany w wazonie – dowolną techniką (malowanie farbami, kredkami, wydzieranka). Jeśli są w domu farby plakatowe zanurzamy w nich widelec i odbijamy ślad widelca na kartce w miejscu gdzie dziecko chce umieścić kwiat.

Kochani rodzice w miarę możliwości czasowych proszę abyście wraz z dziećmi  uzupełniali stopniowo zaległe ćwiczenia z karty pracy cz.4 do strony 35.

 Dla Filipa i Bartka

Grafomotoryka

Gra planszowa

Co do czego pasuje

Aktywne słuchanie

Grupa JEŻYKI – dzieci 6-letnie
wychowawca: mgr Zofia Sieczka
nauczycielka współpracująca: mgr Barbara Kocia
nauczycielka wspomagająca: mgr Kinga Markiewicz
7.30 – 12.30